LLORENÇ BALSACH GRAU (1922-1993). INDUSTRIAL, PINTOR, COL·LECCIONISTA

Del 5 de setembre del 2019 al 23 de febrer del 2020, al Museu d'Art de Sabadell.

L’exposició Llorenç Balsach Grau (1922-1993). Industrial. Pintor. Col·leccionista està dirigida a mostrar la vessant artística i la tasca de col·leccionista i mecenatge de Llorenç Balsach Grau, personalitat rellevant de la vida cultural de la ciutat des de mitjans anys cinquanta fins els anys vuitanta del segle XX, a qui fins ara no se li havia dedicat l’estudi i el reconeixement que sens dubte és mereix.

La recerca està desenvolupada per la seva filla, la historiadora i crítica de l’art Maria Josep Balsach Peig, amb l’estreta col·laboració dels seus germans Pere, Josep, Llorenç i Jordi, els quals, tot homenatjant el seu pare, el reivindiquen en un espai genuí i molt sabadellenc de la relació entre la burgesia i la cultura en l’àmbit social del segle XX, espai relacionat amb l’humanisme i la bohèmia, avui pràcticament extingit, i del qual aquesta exposició vol mostrar alguns dels seus aspectes: en Llorenç Balsach pintor i col·leccionista, sense oblidar els encontres de la casa del carrer de les Planes, un dels fogars de l’art sabadellenc des de la fi de la Segona Guerra Mundial fins ben entrats els anys vuitanta.

Llorenç Balsach va ser un apassionat de la indústria tèxtil. Des de la direcció de la fàbrica de teixits del seu pare Hijos de Pedro Balsach, SA, situada en ple centre neuràlgic de la Creu Alta de Sabadell, va crear empreses dedicades essencialment a la filatura d’estam (Balcas, SA; BC, SA; Balcafil, SA), però també –en molt menor grau– a la construcció (Coho, SA) i la numismàtica (Numco, SA), tot contribuint al disseny i l’excel·lència del context industrial sabadellenc de la segona meitat del segle XX.

Com a mecenes i col·leccionista, Balsach, amb l’ajut de la seva esposa Maria Dolors Peig, va apostar sempre per l’art sabadellenc, tot creant una de les col·leccions privades més importants d’art contemporani d’artistes nascuts o vinculats amb la nostra ciutat, des de les darreries del segle XIX fins a la pintura més trencadora dels anys setanta i vuitanta; la va anar configurant a partir de l’amistat i l’experiència artística d’historiadors, dissenyadors i pintors d’àmbit sabadellenc, i cal destacar-ne l’obra de l’època abstracta i gestual i per les accions del Grup Gallot, així com per la presència de l’artista polonès Gabriel Morvay.

Un dels principals propòsits de la comissària Maria Josep Balsach és la reivindicació de Balsach com a pintor. L’exposició ens proposa un repàs de les diferents etapes que conformen la seva trajectòria, i ens permet conèixer tota la seva evolució artística. Des dels seus inicis, els anys cinquanta, quan, proper al grup Riutort, destaca per un figurativisme líric de caire expressionista. Passant posteriorment per una etapa d’obscurantisme matèric. Arribant després a l’abstracció gestual, que donarà pas a les accions del Grup Gallot l’any 1960. I finalment la seva darrera etapa, la més genuïna, entre 1959 i 1963, protagonitzada per una pintura abstracta més lírica, basada en franges de colors foscos i terrosos, en la línia del Color Field Painting americana.

Estudiar, recuperar i divulgar la trajectòria de les principals figures i moments de l’art sabadellenc és un dels principals propòsit del Museu d’Art de Sabadell. L’objectiu és anar configurant discursos renovats sobre el nostre patrimoni artístic i consolidar la identitat artística de la nostra ciutat. Amb aquesta exposició i llibre us convidem a endinsar-vos en la figura de Llorenç Balsach Grau, imprescindible per entendre la història de l’art dels anys cinquanta, als anys vuitanta de la nostra ciutat.

L’exposició està acompanyada d’un catàleg, amb textos de Maria-Josep Balsach, Pere Balsach i Joaquim Sala-Sanahuja. També, Josep Balsach ha elaborat un audiovisual sobre l’aspecte de la indústria i el paper de la família Balsach en el context de l’art tèxtil sabadellenc.