L'HOME NU. TOT DESPULLANT ELS ARQUETIPS DE LA MASCULINITAT

DE L' 11 DE FEBRER AL 6 DE JUNY DEL 2021 AL MUSEU D'ART

Comissariat a càrrec de Txema Romero i Fina Duran

L’Home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat  és una mostra que despulla l’home dels mites i les idees que l’han empresonat a la vegada que pretén trencar amb la visió binària del gènere, plantejant un concepte molt divers de les identitats

És una exposició que parteix de l’autocrítica sobre la presència masculina enfront de la femenina en els museus que hi exposen obra, on el nu masculí representa un 25,86 % en comparació al femení, que és el 74,14 %, mentre que la presència de dones artistes és inversament proporcional amb només un 1,86 % d’obres de dones artistes exposades, enfront d’un 98,14 % d’homes.

A partir d’aquí, s’exploren els rols i arquetips que han empresonat l’home al llarg de la història vinculant-los amb la representació del nu masculí en l’art. Amb obres de diverses èpoques, tècniques i formats, que van des de l’antiguitat romana fins al segle XIX i XX, contraposant-les amb obres d’artistes contemporanis que ajuden a trencar amb els arquetips donant una imatge de la masculinitat i del gènere molt més variada.

En els vuit àmbits de la mostra, s’exposen des d'escultures romanes a instal·lacions de videoart contemporani, passant per retaules barrocs, porcellanes vuitcentistes, escultures, dibuixos i pintures modernistes i noucentistes, obra gràfica, fotografies, exlibris, portades de discos, còmics o, fins i tot, perfums.

Les obres exposades corresponen a alguns dels artistes catalans més destacats de finals del XIX i principis del XX com Santiago Rusiñol, Marià Andreu, Lola Anglada, Carles Bacaflor, Joan Brull, Salvador Dalí, Antoni Estruch, Marià Fortuny, Manolo Hugué, Francesc Juventeny, Josep Llimona, Rafael Molins Marcet, Pablo Picasso, Enric Cristòfor Ricart, Josep Rigol Fornaguera, Francesc Sitjar, Ismael Smith, Josep de Togores, Francisco Torras i Armengol, Pere Prat Ubach, Antoni Vila Arrufat i Joan Vilatobà.

Pel que fa als artistes contemporanis destaquen Mar C. Llop, Núria Güell, Francesca Llopis, Nazario Luque de Vera, Roberta Marrero, Sebas Martín, Antoni Miralda, Ivonne Navarro i Carlos Pazos.

El Museu d'Art de Sabadell hi col·labora amb quatre dibuixos d'Antoni Estruch i d'Antoni Vila Arrufat i  sis imatges de fotografies de Joan Vilatobà i Rafael Molins.Els dibuixos han estat restaurats i reemarcats per l'ocasió.

L’exposició és una producció itinerant de l’’Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona,  organitzada amb el Museu d’Art de Cerdanyola i el Museu Abelló de Mollet del Vallès, amb la col.laboració de diversos museus de la Xarxa de Museus Locals de Catalunya, sota el comissariat de Fina Duran i Txema Romero

Més informació sobre l'exposició: L'HOME NU. TOT DESPULLANT ELS ARQUETIPS DE LA MASCULINITAT