XAVIER ORIACH. CARTOGRAFIA PICTÒRICA

Del 24 de gener al 23 de març de 2014

Lloc: Centre d’art contemporain À cent mètres du centre du monde, 3 av de Grande Pretagne, Perpinyà.

Presentació

L’exposició "Xavier Oriach. Cartografia pictòrica”, comissariada per Pilar Parcerisas, amb la col·laboració de l’Alliance Française de Sabadell i amb el patrocini de la Fundació Banc Sabadell, es presenta al centre d’art contemporani À cent mètres du centre du monde de Perpinyà, un cop acabada la seva presentació al Museu d’Art de Sabadell.

El projecte d’exposició sobre Xavier Oriach es va marcar com a objectius aprofundir en el coneixement i en la difusió de l’artista Xavier Oriach, tant a nivell local com nacional i internacional.

D’aquesta manera, es pretén iniciar un marc de col·laboració entre aquest centre francès i el Museu d’Art de Sabadell, que esperem en el futur s’obri a d’altres projectes, permetent la difusió dels treballs i dels autors de la nostra ciutat fora del nostre territori.

S’inaugurà el divendres, 24 de gener, a les 6’30h. de la tarda, amb la presència, entre d’altres, del regidor de cultura de la nostra ciutat, Quim Carné; es podrà veure fins el dia 23 de març.

L’adaptació de la mostra ha estat comissariada per Pilar Parcerisas i coordinada pel Museu d’Art de Sabadell.

Sobre À cent mètres du centre du monde

À cent mètres du centre du monde (www.acentmetresducentredumonde.com) està situat al número 3, de l’ avenue de Grande Bretagne, 6600 de Perpinyà, a cent metres de l'estació, lloc emblemàtic de l'univers Dalí, en un antic magatzem rehabilitat, on es barregen les originals bigues de fusta amb el vidre i metall més actuals. Disposa de 1.400 metres quadrats d'espai d'exposició, tant en imponents volums com en espais més íntims organitzats en diversos nivells.

Fundat el juny de 2004, i dirigit per el valencià, Vicent Madremany, el Centre és una institució sense finalitat de lucre amb l'objectiu de promoure l'art contemporani en totes les seves formes. Ha presentat el treball d'artistes com Joan Barberà, Rafael Armengol, Artur Heras, Ben Vautier, Claude Viallat, Jean Le Gac, Guinovart i Adrià Pina, Antoine Giacomoni, Tony Bevan, Vincent Corpet o Manuel Boix... Mostra artistes d'orígens molt diversos, des del nivell local, nacional i internacional a través d'exposicions individuals i col·lectives.

El Centre té com a objectiu crear un espai acollidor, estimulant i educatiu per al públic a través d'un programa d'exposicions i diversos esdeveniments d'art, com ara conferències, tallers, concerts, presentacions, catàlegs, projeccions.

Sobre l’exposició

L’exposició Xavier Oriach. Cartografia pictòrica 1941-2013 mostra un recorregut pels motius principals de la seva obra pictòrica i pels moments de canvi i preocupacions estètiques, des de l’ inconformisme inicial amb l’Acadèmia quan amb altres companys de generació fundà el Grup Z (1947-1949) a València fins als seus treballs més recents.

Sense voler ser una exposició retrospectiva, aquesta “cartografia pictòrica” permet, mitjançant unes agrupacions temàtiques i estètiques, fer una lectura distanciada de la seva obra pictòrica, realitzada en els indrets on ha viscut i on l’ha desenvolupada: València, París, Normandia i Sabadell

L’obra de Xavier Oriach retorna la pintura als seus orígens i es guia pel seu esquelet intern fonamentat en la matèria, el color, la forma i l’arrelament al mur. Ha sabut mantenir en secret l’enigma intern de la pintura i la seva permanència al llarg de la història, a partir de la tradició mediterrània, des del món clàssic al medieval i al contemporani, un arc que relliga enllà dels temps Orient i Occident.

Sobre Xavier Oriach

Sabadellenc d’origen, Xavier Oriach cursà estudis a l’Escola de Belles Arts de Sant Carles de València i posteriorment a l’Escola Nacional de Belles Arts de París. Fou membre del Grup Z a València els anys 1947 al 1950. Fou becat per l’Institut Francès i també per l’Ajuntament de Sabadell.

Instal·lat primer a París i després a Jouy sur Eure ha desenvolupat a França, el seu segon país per adopció, una destacada i reconeguda trajectòria artística així com de promotor cultural des del Centre d’Art Contemporani de Jouy sur Eure que ell mateix fundà.

Les seves exposicions són nombroses, destaquem a la Galeria Breteau, a Tokio conjuntament amb Jean Cocteau, a la Galeria Ventadour, a l’Institut francès de Barcelona i València, a l’Ateneu de Valencia, a la Universitat i al Centre d’Art Contemporani de Rouen, Maison des Arts ‘Evreux a Normandia, a la Galeria Nane Stern de París, participà als Salons de Mai, Realités Nouvelles, Grands et Jeunes d’Aujourd’hui, membre del Salon de la Jeune Peinture. Ha tingut obra en permanència a la Galeria Synthèse i a la Galeria Nane Stern de París.

A Sabadell sempre hi ha estat present, exposant en diversos espais i col·laborant en l’ambient cultural de la ciutat.

Marc de col·laboració À cent mètres duc entre du monde/Museu d’Art de Sabadell

Fruit d’aquesta col·laboració, el Museu d’Art de Sabadell presentarà el mes de maig d’enguany una exposició sobre l’artista Artur Heras produïda pel centre francès i comissariada per Josep Salvador, conservador de l’IVAM de València; aquest artista comparteix amb Xavier Oriach els seus territoris vitals, com són València, França i Catalunya, fins i tot es van formar a la mateixa escola de Belles Arts de València, en diferents anys. Després anirà a la Universitat de València a partir de gener de 2015.