CENT ANYS D'ART NOU CATALÀ

Del 10 de març al 31 de maig de 2015 al Museu d'Art.

L’any 1915, durant la Festa Major de Sabadell, es va presentar l’exposició titulada Art Nou Català, promoguda per Joaquim Folguera, Santiago Segura, Miquel Poal Armengol i el Centre Català. Tenia com a objectiu difondre els nous corrents del noucentisme defensat per Eugeni d’Ors i es considera un dels actes més representatius de l’evolució del noucentisme català.

Aquesta mostra va representar un veritable revulsiu en el panorama artístic de l’època, tal com es recull en la bibliografia escrita i en l’hemeroteca. Malgrat tot, mai s’ha portat a terme un estudi exhaustiu d’aquesta mostra, dels seus continguts, participants o repercussió.

Hi participaren alguns artistes ja consolidats, com Marià Pidelasserra o Joaquim Mir, al costat de noms més representatius del noucentisme com Domènec Carles, Ricard Canals, Josep Clarà, Joan Colom, Feliu Elias, Josep Obiols, Iu Pascual o Joaquim Torres Garcia. També hi foren presents com a col·lectiu el Gremi d’Artistes de Terrassa i el seu membre més destacat, Rafael Benet, amb Antoni Badrinas, Joan Duch i l’escultor Josep Armengol. L’exposició es va completar amb un cicle de conferències paral·leles que es van presentar a la sala d’actes de l’Ajuntament de la ciutat i que posteriorment es van publicar i difondre en diverses publicacions de l’època.

Com a resposta, l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell va organitzar una exposició alternativa a l’antic teatre de la Lliga Regionalista, en què hi van participar artistes consolidats que ja gaudien d’un prestigi a la ciutat juntament amb els joves de l’Agrupació Artística: Joan Vila Cinca, Antoni Vila Arrufat, Joan Vila Puig, Rafael Durancamps, Joan Vilatobà, Joan Figueras, Llorenç Lladó, Enric Palà, Antoni Estruch, Antoni Pous o Domènech Soler, entre d’altres. Aquesta contra-exposició va contribuir a aglutinar tota una generació d’artistes sabadellencs encapçalats per Rafael Durancamps i Antoni Vila Arrufat, que esdevindrien noms cabdals dins de la moderna figuració catalana.

El canvi estètic propugnat pels noucentistes s’anà impregnant d’una forma lenta i tardana en l’ambient cultural de la ciutat, no només en el camps de les arts plàstiques sinó també en la literatura, la poesia i el teatre.

L’exposició que es presentarà al MAS recrearà totes dues exposicions, a través de les obres originals que s’hi van presentar i que s’hagin localitzat, altres obres contemporànies dels artistes participants, de temàtica similar, i els documents i els articles del moment, que ajudaran a transmetre l’estat d’opinió que es va crear al voltant de totes dues mostres. Les obres procediran del fons del MAS, de les col·leccions d’altres Museus i de col·leccions particulars.

Comissariat a càrrec de Josep Lluís Martin Berbois.

Coordinació i Producció: Museu d'Art de Sabadell