HISTORIES D'UN VENTALL

Del 15 de maig al 31 de juliol del 2015 al Museu d'Art

El passat mes d’abril de l'any 2014, en el transcurs de la presentació del llibre "Cristalls de Bohèmia", de l’autora Zeneida Sardà, en els salons de la casa fàbrica Turull, Vicenç Grenzner i Fonoll donà un ventall al Museu d’Art de Sabadell, què estava en mans de la seva família des de feia 154 anys.

Durant la visita que la reina Isabel II feu a la ciutat de Sabadell l’any 1860, va allotjar-se a la casa fàbrica Turull invitada pel seu propietari Pere Turull Sallent.

La reina Isabel II venia acompanyada per el seu seguici, entre d’altres el seu confessor Antoni Maria Claret, arquebisbe de Trajanopolis, el president del govern O’Donell, el general Prim, i els ducs de Montpensier, infants Espanya.

En paraules de Vicenç Grenzner, en el transcurs de l’acte un cop acabat el dinar que se li va oferir a la casa Turull, la reina constatà que la seva amfitriona estava acalorada, amb l’espontaneïtat que la caracteritzava regalà el seu propi ventall a Maria Comadran esposa d’en Pere Turull, que és també el seu rebesavi.

Aquest ventall passaria de mare a filla, d’ una generació a la següent al llarg de quatre generacions, fins arribar a mans de Maria Assumpció Fonoll Oliver, la qual al seu torn el deixaria en herència al darrer descendent dels Grenzner, Vicenç Grenzner i Fonoll.

El ventall s’ha restaurat i es mostra per primera vegada al públic en general, en el marc d’una petita mostra on es contextualitza amb la família Turull i s’explica el procès de restauració al què s’ha sotmès.