JOAN VILATOBÀ. FOTOGRAFIES. LA COL·LECCIÓ DEL MUSEU D'ART DE SABADELL

Des del 15 de desembre del 2015  al 31 de gener del 2016, al Cercle Artístic de Sant Lluc, Barcelona.

Joan Vilatobà és considerat un dels artistes més destacats del moviment de la fotografia pictorialista a Catalunya i dins l’àmbit peninsular. Aquesta exposició mostra la personalitat artística d’un dels pioners del pictorialisme a casa nostra i, per primer cop a Barcelona, ensenya la qualitat i la riquesa del seu fons personal, a través d’algunes de les seves obres originals però també de la reproducció d’una selecció dels negatius en placa de vidre que conserva el Museu d’Art de Sabadell.

L’any 2011 la néta de Joan Vilatobà, Isabel Vilatobà, va cedir en dipòsit al Museu d’Art de Sabadell gran part del fons personal del seu avi. Destaquem els 1.832 negatius en placa de vidre del fotògraf, els quals se sumaven a les plaques i les còpies d’època que Armand Vilatobà, fill del fotògraf, ja havia cedit en dipòsit al museu l’any 1997. Aquest ingrés completava la col·lecció de Joan Vilatobà que ja tenia el museu, que estava formada per 72 positius que havien arribat de procedències diverses.

D’aquesta manera el Museu d’Art de Sabadell, avui, conserva gran part de l’obra d’aquest pioner i referent de la fotografia artística. Poder estudiar l’obra i la documentació d’un artista reunida en un sol lloc ofereix una oportunitat pràcticament única de conèixer en profunditat la seva trajectòria i el seu procés de treball, obtenint-ne una visió molt més completa. És un privilegi que rarament s’ofereix als investigadors i a les institucions patrimonials. En el cas d’un fotògraf, comptar amb una part significativa dels positius d’època que se’n conserven, així com amb tots els negatius que ell va considerar important preservar, permet encara ampliar molt més aquest coneixement i establir noves línies de recerca.

Entre 2011 i principis de 2014 des del Museu d’Art i l’Arxiu Històric de Sabadell es van fer les actuacions necessàries per conèixer millor tot aquest fons personal d’artista, garantir-ne la conservació en les millors condicions possibles i preparar-lo per a la consulta pública, perquè avui en puguem gaudir.

Era innegable que, tant bon punt es comencessin a obrir les capses de negatius, començaríem a recollir noves informacions sobre Joan Vilatobà. Sospitàvem que descobriríem fotografies inèdites, bé perquè no se’n conserva el positiu, o bé perquè mai es va arribar a fer. Era d’esperar, encara, que es poguessin refer les seqüències i les proves per a la creació de les fotografies més conegudes, especialment les escenes. En la nostra imaginació, fins i tot, s’havia format la il·lusió de descobrir nous temes i aspectes inèdits del treball d’aquest fotògraf sabadellenc. Però, com tant sovint passa amb els bons artistes, el seu coneixement ha superat de llarg les millors expectatives.

Queda molt per fer. Les accions dels darrers anys serveixen bàsicament per conèixer més i millor les obres que ens han arribat, el fons personal del fotògraf sabadellenc, i posar-les a l’abast de tothom. Les recerques, els estudis i les anàlisis encara han d’arribar.

Aquesta exposició se celebra en el marc de la 5a Setmana de la fotografia de Sant Lluc que inclou, alhora, les següents activitats:

• Dilluns 14 de desembre a les 18 h. La Fotografia com a eina d'enregistrament i com a llenguatge del no-resolt. A càrrec de Pamela Calero. Organitza Foroconnexió

Partint d'un joc detectivesc, presentarà el seu treball FAT-HER en el qual estableix relacions entre l'obsessió pel pes amb l'absència de pare, i utilitza l'acumulació i repetició com a metàfores del cos per tractar d'omplir i purgar aquest buit de pare.

• Dijous 17 a les 18 h. Taula rodona. Joan Vilatobà, Fotografies. La conservació, l’estudi, la difusió i la gestió d’un fons fotogràfic. La col·lecció del Museu d’Art de Sabadell. Organitzat pel Museu d'Art de Sabadell i Sant Lluc. Amb la col·laboració de l'Arxiu de Sabadell

A càrrec de David González, tècnic de la secció d'imatge i so de l'Arxiu Històric de Sabadell i Meritxell Casadesús, conservadora i documentalista del Museu d’Art de Sabadell. Modera: Engràcia Torrella, directora del Museu d’Art de Sabadell.

• Jornada de portes obertes fotogràfiques!. Per a experimentar de primera mà en la pràctica fotogràfica a les nostres instal·lacions de laboratori i estudi fotogràfic

- Laboratori fotogràfic. Dimecres 16 de desembre de 17 a 20h. A càrrec de Korina Kaisershot.  Inscripció gratuïta amb reserva prèvia Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

- Estudi fotogràfic. Dijous 17 de desembre de 17 a 20h. A càrrec de Korina Kaisershot. Inscripció gratuïta amb reserva prèvia Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.