EL BESTIARI DE PERE QUART, IL·LUSTRAT PER XAVIER NOGUÉS DIBUIXOS ORIGINALS

Des del 18 de maig al 17 de juliol,  al Museu d'Art

El Museu d’Art de Sabadell homenatja la publicació Bestiari de Joan Oliver, Pere Quart, en el marc del programa d’activitats que la nostra ciutat li està dedicant en el trentè aniversari de la seva mort.

És considerat el bestiari contemporani més destacat de les lletres catalanes, el poeta beu d’un dels gèneres de tradició medieval més reconegut per fer una sàtira del món que ens envolta a partir del seu enginy descrivint la nostra fauna.

La primera edició del Bestiari de Joan Oliver, Pere Quart, es va fer l’any 1937, malgrat que era en plena guerra, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya encarregà a la impremta Joan Sallent de Sabadell la publicació d'aquest poemari mereixedor del Premi Joaquim Folguera (1936). Aquesta editorial ja havia comptat amb la col·laboració d’un dibuixant magnífic: Xavier Nogués, i li encarregà també les il·lustracions per a aquesta obra satírica de Pere Quart.

El Museu d’Art de Sabadell presenta com a joies en el marc de l’activitat Descobreix la joia del Museu, del Dia Internacional dels Museus, dos dibuixos originals per al Bestiari de Xavier Nogués, concretament El diplodocus i El pingüí, que conserva a les seves col·leccions, procedents del darrer despatx que Joan Oliver ocupava en el domicili de Travessera de les Corts, de Barcelona; allà s’hi traslladà cap als anys setanta, procedent del pis matern de Via Augusta - Gal·la Placídia, que ocupà de retorn del seu exili l'any 1948.

El mes de gener de 1997, Sílvia Oliver filla de l'escriptor, cedí a l'Ajuntament de Sabadell el seu arxiu personal, però també tots els objectes que conformaven aquest, el seu últim, despatx. Es tracta d'un conjunt heterogeni, format per mobiliari i objectes decoratius diversos, on trobem la taula del despatx o algun moble procedent de l'antiga casa familiar del Marquet de les Roques a Sant Llorenç del Munt; pintures i dibuixos d'alguns dels artistes més vinculats a la seva trajectòria personal i professional, com Joan Vila Casas, Josep Granyer, Xavier Nogués, Roser Bru o Francesc Domingo, etc., i els esmentats dibuixos originals de Nogués del Bestiari, i un retrat de la seva primera esposa, Conxita Riera, de Domingo; documents i fotografies familiars i personals, com el carnet d'identitat núm. 3 de la Institució de les Lletres Catalanes, la cèdula d'identitat i estrangeria xilena o el carnet de l'Associació Catalana d'Ex-presos polítics i socials de Barcelona; també objectes personals com: la inseparable pipa, les ulleres, els objectes d'escriptori, etc.

És el que va quedar de tota una intensa vida, exemple de resistència, de convenciment, també de tendresa, d'una forta i personal ironia. És l'última maleta, plena de nombrosos i dispars objectes d'una intimitat difícil de transgredir i alhora agradable de compartir, ja que ens possibilita amb aquesta proximitat entendre i conèixer una mica més una de les personalitats més interessants de la història literària catalana d'aquest segle.

Els dos dibuixos de Xavier Nogues es presenten acompanyats de la resta de dibuixos originals localitzats, fins a dia d’avui, que el pintor va fer per il·lustrar el Bestiari; concretament són 11 obres més: Cérvol, Conill, Ase, Zebra, Vaca suïssa, Ós blanc, Girafa, Papagai, Griva morta, Tortuga i Arna, tots ells fets c. 1937, amb ploma o llapis grafit sobre paper, procedents del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

A la mostra, també es pot veure una primera edició del Bestiari, de l’any 1937, i una selecció d’edicions posteriors.

La mostra estarà oberta fins el 17 de juliol.

Més informació: http://joanoliver.cat/