Museu d'Art

Activitats en vídeo

En aquesta nova secció de EL MUSEU DES DE CASA anirem afegint totes aquelles activitats organitzades pel Museu d'Art de Sabadell gravades en format digital, per a totes aquelles persones que no hi van poder assistir presencialment en el seu moment.

DESCOBREIX LES JOIES DELS MUSEUS DE SABADELL. DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS'2021. Museu de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont. Museu d'Art i Museu d'Història de Sabadell, l’Espai Cultura I l’Espai Natura de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.

LLORENÇ UGAS DUBREUIL. TOT EL QUE NO MIRES DESAPAREIX. ENTREVISTA. EXPOSICIÓ TEMPORAL, DEL 25 DE MARÇ AL 27 DE JUNY DEL 2021.A CURA DE RITA ANDREU. ORGANITZACIÓ:MUSEU D'ART DE SABADELL

CONFERÈNCIA "MITES I ART. REVISANT ARQUETIPS". 5 de març del 2021. A càrrec de Mireia Rosich, historiadora de l’art i directora de la Biblioteca museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú. En el marc del Dia de la dona. Activitat complementària de l’exposició “L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat”.

PRESENTACIÓ DE L'EXPOSICIÓ "FINA MIRALLES. PARAULES FÈRTILS 1972-2017" A LA CASA ELIZALDE DE MARCELONA. 10/03/2021. A cparrec de Miriam Alcaraz, directora de La Casa Elizalde, Pilar Bonet i Maia Creus comissaries de l'exposició, Carles de la Rosa, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Sabadell i Ruth Toribio, consellera de Salut i Cultura del Districte de l'Eixample de Barcelona.

VISITA GUIADA A L'EXPOSICIO TEMPORAL "L'HOME NU. TOT DESPULLANT ELS ARQUETIPS DE LA MASCULINITAT. Del 10 de febrer fins el 6 de juny del 2021. A càrrec de Txema Romero, director del Museu d’Art de Cerdanyola, comissari de l'exposició, conjuntament amb Fina Duran historiadora de l’art i tècnica especialista en Patrimoni i Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya Organització: Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, el Museu d’Art de Cerdanyola, el Museu Abelló de Mollet del Vallès i el Museu d'Art de Sabadell.

  •  

PRESENTACIÓ DEL LLLIBRE "SABADELL. CAMERA I ACCIÓ. DEL LENTIPLASTICOCROMOCOLISSERPENTIGRAHF AL DIGITAL".27/01/2021. A càrrec de Carles de la Rosa, regidor de Cultura i d’Albert Beorlegui, autor del llibre, amb la col·laboració de: Jaume Torrella i Carola Magem (dssenyadors gràfics), Albert Juan Paumiola, (estudiós dels orígens del Saló Imperial), Montserrat Cortadellas ( filla de Ramon Cortadellas, principal exhibidor cinematogràfic de Sabadell), Pere Cornellas (expresident del Cine Club Sabadell) i Josep Rota (director del Certamen Estatal de Vídeo Ciutat de Sabadell (1996-2008), Delegat d'Espanya a la UNICA i cineasta amateur).

CONFERÈNCIA "AGUSTÍ MASVIDAL (1920-2020). LA PRECISIÓ DE LA MIRADA.18/12/2020 A càrrec de Jésica Martí, historiadora de l'art del CAEM de la Universitat de Lleida, Manuel Costa, president de la Fundació Ars i Engràcia Torrella, directora del Museu d'Art de Sabadell.

  •  

MUNTATGE DE L'EXPOSICIÓ "AGUSTÍ MASVIDAL (1920-2020). LA PRECISIÓ DE LA MIRADA", del 10 de setembre del 2020 al 10 de gener del 2021.

 

 

Col·leccions

Sabadell, en els darrers dos-cents anys, s’ha significat com una de les ciutats catalanes amb més identitat artística, tant pel que fa a la qualitat com a la quantitat de les seves produccions; ha participat d’una manera continuada dels moviments artístics generals i sovint els ha protagonitzat.

Des de la inauguració del Museu d’Art de Sabadell, el 30 de maig de 1980,  la col·lecció ha tingut com a finalitat l’explicació de la història de l’art local, a partir de la mostra de l’obra dels artistes més representatius, com també dels forans que han incidit en l’art sabadellenc, des de principis del segle XIX fins l’actualitat, sempre utilitzant criteris cronològics, de tendència artística o d’autor.

La col·lecció del MAS ha viscut un creixement i una evolució espectaculars en els darrers anys, tant pel que fa a la quantitat com a la qualitat de les obres que la constitueixen. Actualment és una de les col·leccions d’art local més representatives del país. Aquesta progressió ha estat possible gràcies a la solidesa i al compromís local dels programes d’actuació anuals desenvolupats, que han generat confiança i estreta col·laboració del Museu amb els diferents agents socials de la ciutat, com són entitats, artistes, col·leccionistes particulars i la societat en general; tots ells han contribuït, amb la seva voluntat i la seva generositat, a construir la col·lecció del MAS que avui tenim.

Segons el llibre de registre la data d’ingrés més antiga és de l’any 1923. Des de llavors, el museu ha anat incrementant el seu fons amb obres procedents, sobretot, de donacions, encara que també, però amb menys quantitat, dipòsits temporals, llegats o compres. En els darrers 10 anys la col·lecció ha passat de 5.866 a 13.416 objectes aproximadament, el que representa un creixement del 228%; la composen dibuixos, pintura, arts gràfiques, arts decoratives i mobiliari, ceràmica, vidre i metall, fotografia, escultura i d’altres objectes.

La col·lecció la descrivim a partir del discurs històric i artístic que la vertebra,  des dels seus inicis fins la guerra civil es pot gaudir  d’una selecció a l’exposició permanent actual, La col·lecció 1875 – 1936; la resta de la col·lecció es troba a les sales de reserva, on es conserva, s’estudia i participa en nombrosos exposicions temporals pròpies o al·lienes. A més cal esmentar tres grups d’obres que per la seva composició i descripció poden tenir un tractament diferenciat ens referim a les col·leccions de mobiliari i d’arts decoratives, dels autors forans i les escultures al carrer.


 

  • AUTORS DE LA COL·LECCIO, PER ORDRE ALFABÈTIC DEL COGNOM:

A B  C  D  E F  G H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  X  Z

 

  • OBRES DE LA COL·LECCIÓ. DADES BÀSIQUES:  

LLISTAT

 

El museu des de casa

EL MUSEU DES DE CASA és un nou espai a la web del Museu d’Art de Sabadell, amb diferents tipus de recursos digitals que tenen el Museu d’Art i la seva col·lecció com a protagonistes.

Està dirigit a totes aquelles persones que a títol  individual o en grup no poden  accedir al Museu presencialment, també per poder ampliar o dinamitzar els continguts abans o després de la seva  la visita

Durant la pandèmia del COVID-19 que estem vivint s’ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar recursos i continguts digitals com alternativa a l’activitat presencial, per tal que el Museu pugui complir la seva funció com a institució educativa, transmissora de coneixement, i per seguir mantenint la necessària relació i l’intercanvi de l’acció amb el públic.

Llegeix més...

Exposició permanent


Des de la inauguració del Museu d'Art de Sabadell, el 30 de maig de 1980, l'exposició de la col·lecció ha tingut com a finalitat l'explicació de la història de l'art local, a partir de la mostra de l'obra dels artistes més representatius, com també dels forans que han incidit en l'art sabadellenc, des de principis del segle XIX fins als anys seixanta, sempre utilitzant criteris cronològics, de tendència artística o d'autor.

Aquest discurs històric, que es portà fins a les últimes conseqüències en totes les exposicions permanents presentades des de l'any 1980, s'entén dins un context ciutadà que necessitava vertebrar una història de l'art pròpia, amb uns autors i unes obres concretes. Aquesta voluntat ja va portar a fundar l'antiga secció de Belles Arts l'any 1941 al Museu d'Història de la Ciutat i també a promoure la compra de la Casa Turull l'any 1964. Fins que s'inaugurà l'any 1980, l'edifici es remodelà per a les necessitats museístiques i s'organitzaren puntuals exposicions temporals de les principals adquisicions.

La vertebració d'una història de l'art pròpia fou elaborada d'una forma exhaustiva i per primera vegada per Andreu Castells, que la recollí en el llibre L'art sabadellenc, editat per Riutort l'any 1961, i continuat per un nodrit grup de personalitats, encapçalats Lluís Clapés, Camil Fàbregas i Lluís Mas. Amb gran esforç, protagonitzaren un llarg període centrat a recollir aquest patrimoni artístic local. Ja des de l'embrionària secció de Belles Arts de l'antic Museu de la Ciutat, hi havia la consciència de conservació de tot aquest patrimoni propi en una institució pública que fos la memòria històrica i s'entengués com un instrument de difusió i d'educació artística.

Així doncs, el MAS partia d'un objectiu concret, el qual el dotava d'una estructura i d'uns continguts específics, que dirigí un ampli període d'intensa activitat per aconseguir col·leccions que configuressin el museu.

El muntatge de l'exposició permanent no ha estat sempre el mateix. Des del primer muntatge de l'any 1980, i les posteriors tres ampliacions i/o remodelacions, els anys 1981, 1984 i 1988, s'han ocupat parcialment o totalment les tres plantes de la Casa Turull, concretament les que en el seu moment eren les naus de la fàbrica.

La col·lecció 1875-1936

El mes de maig de 1998 es presentà un renovada exposició permanent al Museu d'Art de Sabadell sota el títol de La col·lecció, 1875-1936. Els dos àmbits cronològics que la configures abracen des dels academicismes als anys trenta i són els següents: Els Academicismes del segle XIX i De l'Art Nou als anys trenta. De tota manera, i malgrat no estar reflectit a l'exposició permanent per qüestions bàsicament espacials, el discurs històric de la col·lecció a partir de la Guerra Civil espanyola està totalment definit, i abraça des de les primeres avantguardes dels anys seixanta fins a les noves tecnologies que dominen tots els àmbits del món actual. 


 


 

Presentació

Els orígens del Museu d'Art de Sabadell són inseparables de l’esforç d’un nodrit grup de personalitats, encapçalat per Andreu Castells, Lluís Clapés, Camil Fàbregas i Lluís Mas, i també de diverses entitats, que protagonitzaren un llarg període centrat a recollir el patrimoni artístic local. Ja des de l’embrionària secció de Belles Arts de l’antic Museu de la Ciutat hi havia la consciència de conservació de tot aquest patrimoni propi en una institució pública, que fos la memòria històrica i s’entengués com un instrument de difusió i d’educació artística.

Durant aquest procés cal destacar la intensa activitat per aconseguir col·leccions que configuressin el fons del Museu d'Art de Sabadell, prioritzant la producció bàsicament dels artistes locals però també d’altres de la resta del país. Va ser aquesta voluntat col·lectiva que va portar a fundar l’antiga Secció de Belles Arts l’any 1941 al Museu d’Història de la Ciutat i també va ser la que va promoure la compra de l’edifici l’any 1964. Finalment, el dia 30 de maig de 1980, el Museu d’Art s’inaugurà oficialment a la Casa Fàbrica Turull, després de dues dècades en què l’edifici es remodelà per a les necessitats museístiques i s’organitzaren puntuals exposicions temporals de les principals adquisicions.

Així doncs, el fons del Museu d’Art de Sabadell avui és representatiu de l’art sabadellenc fins al present, i permet seguir les tendències i trajectòries artístiques més rellevants desenvolupades a la ciutat.

El Museu d’Art ha viscut profunds canvis estructurals: s'ha transformat, de manera considerable, l'edifici i també s’ha consolidat la seva missió i els plantejaments museològics i museogràfics. Així doncs, ha estat possible l’adequació de l’edifici al seu ús museístic, l’actualització i revisió del sistema de documentació del fons, la millora en les condicions d’emmagatzematge i de conservació ambiental, la delimitació d’unes línies de recerca i d’activitats pròpies, entre les quals destaquem les exposicions i les publicacions i la presentació d’una exposició permanent acurada, d’acord amb les tendències museogràfiques més actuals.

Subcategories

  • Casa Fàbrica Turull

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing

  • Exposició permanent

    • Academicismes del segle XIX

      A partir de la segona meitat del segle XIX es pot començar a parlar d’activitat artística a la nostra ciutat, des de la creació de l’Acadèmia de Belles Arts a la dècada dels vuitanta, per Joan Vila Cinca, Joan Figueras, Josep Espinalt i Ramon Quer. Aquesta institució vertebrarà la trajectòria dels artistes locals fins ben entrat el segle XX.

      Els ideals estètics de l’Academicisme eren comuns arreu d’Europa, es centraven en una mirada constant cap al passat, en els cànons classicistes de tècnica i bellesa. D’aquí la importància de l’aprenentatge i de l’estudi, Roma era el punt de referència i font inesgotable de coneixement d’una antiguitat idealitzada., com també ho van ser París, Madrid o Barcelona per a molts dels artistes de la ciutat.

      Aquest romanticisme derivarà al llarg del segle en un esperit retòric i eclèctic allunyat de la realitat. La mitologia romana, els passatges religiosos, els grans temes històrics, el costumisme, el paisatgisme i l’orientalisme conformen una cosmologia pròpia i recurrent en els artistes de l’època.

      Artistes, temes i gèneres representats a la col·lecció amb importants individualitats que singularitzen l’art sabadellenc, com són Joan Vila Cinca, patriarca dels artistes locals, i Antoni Estruch, que amb l’obra Corpus de Sang exemplifica admirablement el gènere de la pintura d’història.

      La col·lecció permet gaudir de la producció heterogènia d’un nombrós grup d’artistes que al voltant de l’Acadèmia de Belles Arts varen conrear aquests diferents gèneres pictòrics.

      Llegiu més: EL CONTEXT ARTÍSTIC EN EL XIX ACADÈMIC, per Francesc Fontbona

       

      • RELACIÓ D'AUTORS

    • De l’Art Nou als anys trenta

      L’esperit nou del canvi de segle va imbuir una sèrie d’artistes que treballaren disciplines com la fotografia, les arts gràfiques o la ceràmica. Els corrents modernistes, representats pel fotògraf Joan Vilatobà, es diluïen amb la irrupció dels nous corrents vinguts de París i Barcelona.

      El veritable revulsiu no arribà, però, a Sabadell fins l’any 1915 amb l’exposició Art Nou Català, promoguda pel poeta Joaquim Folguera i l’agitador artístic Santiago Segura des de les sales del Centre Català. L’exposició i les activitats organitzades  al seu voltant presentaven els nous corrents noucentistes defensats per Eugeni d’Ors, i provocaren a la ciutat una àmplia polèmica amb els postulats tradicionals defensats des de l’Acadèmia de Belles Arts.

      Aquest canvi estètic s’anà impregnant d’una forma lenta i tardana en l’ambient cultural de la ciutat, no només en el camps de les arts plàstiques sinó també en la literatura, la poesia i el teatre.

      Un plural grup d’artistes, encapçalats per Antoni Vila Arrufat, Rafael Durancamps, Joan Vila Puig, Ricard Marlet, entre d’altres, caracteritzen l’art sabadellenc dels anys trenta que, malgrat estar apartat de les avantguardes, era representatiu dels nous corrents figuratius europeus.

      Llegiu més: SABADELL DINS LES “SEGONES CIUTATS”. MODERNISME, NOUCENTISME I AVANTGUARDA, per Mireia Freixa

       

      RELACIÓ D'AUTORS:


    • Obres al pati

    • Escultures al carrer

      A dia d’avui, als diferents barris de Sabadell podem gaudir de quasi una vuitantena d’ escultures; concretament 77 peces escultòriques exemptes, relleus, plaques commemoratives, fonts, creus de terme, edicles o  d’altres modalitats d’objectes amb un valor històric i/o artístic.  El conjunt és un autèntic tresor a l’aire lliure que embelleix els nostres carrers i places, i a la vegada  també un testimoni permanent de la història de la nostra ciutat i dels seus protagonistes; múltiples i diversos són els orígens d’aquestes obres, la major part tenen un significat concret i són nascudes per iniciativa de col·lectius ciutadans per homenatjar persones, entitats, dates, llocs o idees que s’han considerat significatives, i, en definitiva, acaben convertint-se en punts de referència dins el nostre paisatge urbà.

      L’escultura més antiga data de l’any 1917 i la trobem a la Plaça del Doctor Robert, en homenatge a Sallarès i Plà de la mà de Josep Clarà; de 1919 són les Fonts del Trinxeraire i de la Granota de la Rambla de Josep Capmeny, còpies de dues escultures anteriors ja existents a Barcelona. Entre les més recents, de l’any 2011 hem de destacar l’escultura d’Agustí Puig en homenatge a Antoni Farrés, ex alcalde de la ciutat al Parc Catalunya o la de Jordi Roca en homenatge a Miquel Crusafont a la recent remodelada plaça del mateix nom.

      Entre els diversos autors d’aquestes escultures trobem representada la tradició artística de la nostra ciutat; a més dels ja anomenats, destaquem les 7 escultures existents d’Adolf Salanguera o les 8 existents de Camil Fàbregas, i també d’artistes com Joan Maurí Espadaler, Josep M. Brull, Pepita Brossa, Benet Ferrer, Antoni Marquès, Joan Vila Puig, entre d’altres. No podem oblidar l’existència d’autèntiques obres mestres d’escultors de renom nacional com són: Frederic Marés, Enric Casanovas, Josep M. Subirachs, Joan Brossa, Antoni Tàpies o Gabriel.

      A més a través de l’aplicatiu Layar per a smart phones és més fàcil accedir i conèixer aquestes escultures repartides a la nostra ciutat; d’una manera còmode podrem llegir la  seva fitxa tècnica bàsica, amb les dades d’autor, títol, data, mides i tècnica, també a la seva descripció i història i fotografia, així com saber on es troben i com accedir-hi.

       

      • LLISTAT D'ESCULTURES AL CARRER, PER ORDRE ALFABÈTIC DE L'AUTOR:

       

  • Activitats per escoles i grups

  • Publicacions

    Les diverses col·leccions de publicacions del Museu d'Art de Sabadell configuren una àmplia bibliografia sobre artistes i temes d’art locals, amb importants recerques pròpies i també d’historiadors destacables del panorama català i espanyol.

     A continuació trobareu la relació de les publicacions editades pel Museu d’Art de Sabadell ordenades per col.leccions.

    Totes aquelles publicacions que no estan a la venda o estan exhaurides es poden llegir on line.

     

  • Col·leccions

    • Academicismes del segle XIX

      És a partir de la segona meitat del segle XIX que es pot començar a parlar d’una activitat artística a la nostra ciutat. Des de la creació de l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell, a la dècada des setanta, aquesta institució vertebrarà la trajectòria de la major part dels artistes locals fins ben entrat el segle XX.

      El fons permanent del MAS és en gran part el reflex d’aquest panorama artístic. L’academicisme ha definit el caràcter de la col·lecció durant dècades.

      Des de l’Acadèmia es portà fins a les últimes conseqüències els postulats estètics imperants a l’època arreu del país. Un grup d’artistes es reunien com diu Marian Burguès, per: “aprendre d’art”. Així es trobaven al taller de l’Acadèmia per dibuixar els models o bé sortien en “expedicions” per pintar el paisatge d’una manera naturalista.

      Els temes eren recurrents, amb escenes o personatges trets d’un tipus estereotipat dels costums, ratllant el folklorisme o els personatges pintorescs.

      Aquest àmbit cronològic es pot dividir en apartats temàtics, que són: el paisatge, l’estudi del cos humà, la història, la mitologia, lal religió, l’orientalisme, el retrat i la natura morta.

      Els autors més representatius de l’academicisme local són: Ramon Quer, Miquel Sallarès, Josep Juliana, Joan Vila Cinca, Joan Figueras, Josep Espinalt, Marià Burguès, Josep Casanovas Clerch, Antoni Coll, Llorenç Lladó, Antoni Estruch, Josep Domènech, Vicenç Miquel, Antoni Pous, Domènec Soler, principalment.

      La col·lecció conserva obra d’autors forans d’interès, com són: Santiago Rusiñol, Dionís Baixeras, Melcior Domenge, Modest Urgell, Eliseu Meifren, Josep M. López Mezquita, Segundo Matilla, entre d’altres.

       

    • De l’Art Nou als anys trenta

      2-art-nouAixí com l’Acadèmia va tenir a la nostra ciutat un desenvolupament que permet tractar-la d’una forma homogènia, els anys posteriors mostren una trajectòria artística diversa, tant per la manca de definició artística com per la qualitat de les seves produccions.

      L’exposició “Art Nou Català” al Centre Català de la nostra ciutat, l’agost de 1915, promoguda pel poeta Joaquim Folguera i el polifacètic Santiago Segura va entendre’s com una “batuda a l’ambient artístic de la ciutat tocat per un excés d’academicisme”, tal com recull la premsa se l’època. Els postulats noucentistes promoguts per Eugeni d’Ors es van poder fer palesos gràcies a obres de Josep Clarà, Iu Pascual, Joaquim Mir o Joaquim Torres Garcia entre d’altres artistes coneguts al voltant del Faianç Català, i van mostrar una nova manera de pintar que commogué els esperits més sensibles i obrí una dura polèmica ciutadana.

      Malgrat que fou una acció puntual i aïllada que no inspirà la producció posterior dels artistes sabadellencs, per la seva importància cal destacar la presència a la col·lecció de peces singulars d’autors forans que van participar en aquesta exposició, o en qualsevol cas que en són contemporànies i que donarien a conèixer els moviments artístics renovadors imperants al país, com ara Xavier Nogués, Lluís Bagaría, Ramon Casas, Manolo Hugué, Feliu Elias, Lluís Elias, Francisco Iturrino o Joan Borrell.

      Així doncs, el discurs de la col·lecció en aquest àmbit es centra en les individualitats que d’alguna manera van recollir aquests aires de renovació en una nova figuració, fos paisatge com figura, com van ser: Joan Vila Puig, Antoni Vila Arrufat, Rafael Durancamps, Feliu Elias, Pere Elias, Domènec Soler, Màrius Vilatobà o Josep Vives; destacant Joan Vilatobà, Rafel Molins i Albert Rifà en fotografia, Marian Burguès en ceràmica o Ricard Marlet en les arts gràfiques i dedicant una especial atenció a fantàstics exemples de cartellisme.

    • De la tradició a l’abstracció

      Durant la postguerra trobem una sèrie d’autors que s’agruparen al voltant del grup anomenat el Cenacle, per confirmar una pintura conservadora, centrada en el paisatge i els temes religiosos.

      Destaquen, però, una sèrie d’individualitats com Andreu Castells, Joan Vila Casas, Xavier Oriach amb el grup Z, David Graells, Ramon Folch, Isabel Pons, Romà Vallès, Pere Elias, Esteve Valls Baqué, Trinitat Sotos Bayarri i Josep M. Brull. que incorporaven nous llenguatges pictòrics, amb corrents informalistes i expressionistes. És l’època de Dau al Set.

      Alguns d’aquests artistes viatjaren a París i es van deixar influir pels corrents del moment, mentre que un grup reduït insistia en l’animació artística local amb l’organització de: el Saló d’Art Actual (dues edicions), les Setmanes del Jove, les Biennals de Belles Arts (vuit edicions) i la Sala d’Art Actual, organitzats per l’Acadèmia de Belles Arts en les seves dues edicions, conferències, la revista Riutort i el grup del mateix nom, entre d’altres manifestacions.

    • Del nuagisme a la crisi de l’art informal. El Grup Gallot

      Destaquem la consolidació de l’informalisme com a llenguatge artístic a la majoria dels artistes locals, aixi com les influències estrangeres a partir de diverses estades o viatges, on entraren en contacte amb corrents com el nuagisme, el gestualisme o l’abstracció lírica.

      Cal aturar-se especialment en el Grup Gallot, que seguia la nova aventura artística anomenada action painting, la qual rebutjava la tradició artística per seguir amb un art lliure, sense pressions ideològiques ni prejudicis culturals.

      L’atzar i l’instint gestual marcaven els artistes com a éssers-màquines, amb un resultat ambigu, sense cap afany d’individualisme; treballaven de manera col·lectiva i amb el públic com a espectador. L’acció, de caire abstracte, presenta un canvi d’actitud d’acord amb els temps en què vivien.

      El Grup Gallot estava format pels artistes següents: Antoni Angle, Llorenç Balsach, Alfons Borrell, Josep Llorens, Manuel Duque, Joaquim Montserrat, Lluís Vila Plana i Francesc Bermúdez, i es desenvolupà durant els primers anys de la dècada dels seixanta.

    • Els setanta. L’art conceptual

      Des de l’any 1972 fins l’any 1976 Sabadell comptarà amb un nou espai d’exposicions situat a l’Acadèmia de Belles Arts, anomenat Sala Tres, que durant més de mitja dècada serà el portaveu de les noves tendències artístiques, com ara el conceptual , les instal·lacions i performances, el body art, el pop, el land art, entre d’altres, i l’aglutinador dels esperits més progressistes del moment. Encara que amb canvis i incorporacions futures, el grup inicial estava format per: Jordi Domènech, Toni Clapés, Alfons Borrell, Tàtum, Benet Ferrer, Josep Melo i Josep Boadella.

      La Sala Tres va ser la via per la qual Sabadell connectà amb els esdeveniments punta que durant la dècada dels setanta s’escampen arreu de Catalunya, atès que és un símptoma més de les múltiples i variades propostes que es despleguen entorn de l’art conceptual i la seva transgressió del mercat artístic. Va ser amb la mostra d’Art Jove a Granollers i la Mostra d’Art Actual a l’Hospitalet de l’any 1972, que es va començar a Catalunya, amb quasi deu anys de retard, la febre conceptualista i els fenòmens que l’envoltaven. El més destacable és l’aparició d’espais alternatius a les galeries tradicionals amb un art que negava el mateix objecte artístic per privar-ne l’explotació comercial, de nous espais desvinculats del mercat de l’art o de la sacralització dels museus.

      A Sabadell els artistes que van participar activament en aquest moviment van ser: Fina Miralles, Josep Domènech i Benet Ferrer.

      Aquest és el context que acompanyà el naixement de la Sala Tres, gràcies a la qual Sabadell formarà part, durant uns anys, de la cruïlla on es desenvolupà l’escena artística catalana, per mitjà d’exposicions, accions, cicles de conferències, amb la participació dels artistes i crítics més significatius del moment.

      Les activitats de la Sala Tres van perdent intensitat a partir de l’any 1976, encara que visqueren una darrera revifalla l’any 1980 amb altres mostres.

      No podem oblidar el grup encapçalat per Vicenç Altaió, Lena Balaguer i Pep Sallés, que promogué la revista d’arts i lletres Èczema, amarada de poètica objectual, insòlita i innovadora, que marcà el pas del textualisme dels setanta a la inauguració de la postmodernitat dels anys vuitanta.

    • Els vuitanta i la postmodernitat

      6-postmodernitatLa dècada dels vuitanta es caracteritza per la normalització de la democràcia al país. Entre d’altres fets, això provocà una eclosió artística a tots nivells. Les institucions públiques aposten per l’art jove i potencien la internacionalització i descentralització de l’art, alhora que l’activitat privada es multiplica amb la creació de gran quantitat de galeries i de fires d’art, amb una important resposta comercial.

      Les institucions públiques donaren suport a l’art alternatiu amb aparadors culturals que es diferenciaven de l’art comercial dels centres privats. Així, cal remarcar l’Espai 10 de la Fundació Miró, l'Espai B5-125 del Departament d’Història de l’Art de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Centre de Lectura de Reus i, a la nostra ciutat, l’Espai 83 del Museu d’Art de Sabadell.

      L’Espai 83 del MAS programà durant deu temporades propostes d’art actual i jove amb criteris no comercials, avançats al moment. Així, Sabadell pogué gaudir de les últimes tendències creatives que en l'àmbit nacional i internacional s’estaven produint. Es presentaren la major part dels camps creatius que els artistes treballaven, com ara: la instal·lació, la performance, la fotografia, la pintura, l’escultura, la ceràmica, la vídeo-instal·lació, el còmic i les arts gràfiques.

      A Sabadell, a diferència dels anys seixanta i setanta, els grups artístics desapareixen per donar prioritat a les individualitats. Destaquen Antoni Marquès, Isidre Manils, Miquel Forrellad, Agustí Puig, Pep Sallés, Nati Ayala, Josep Madaula, Pep Domènech...  que conreen estils com el neofigurativisme, el neoexpressionisme o el neopop, i Manuel Duque, Ramiro Fernández, Oriol Vilapuig, Josep Gerona, Francesc Bordas... més sensibles als corrents pictòrics neoromàntics.

    • Desaparició dels límits geogràfics. Les noves tecnologies

      7-noves-tecnologiesA partir de la dècada dels noranta, no s’observa un trencament en la trajectòria artística de molts dels artistes esmentats, els quals continuen treballant d’una forma activa.

      De tota manera, cal ressaltar la disminució de les perspectives econòmiques i comercials privades. A la nostra ciutat, primer amb el Centre de Producció i Creació Artística, la Nau, ubicat al carrer de Cellers i actualment a l’Estruch, es potencia el desenvolupament de la recerca i la difusió dels llenguatges artístics més contemporanis, amb la cessió de tallers de treball, accions diverses de formació, exposicions, intercanvis, etc.

      La incorporació de les noves tecnologies en el camp artístic ha iniciat en aquesta dècada una renovada visió de l’art, en contínua evolució, amb la desaparició dels límits geogràfics, la desaparició del suport físic i la democratització total de l’art, entre d’altres aspectes.

      Cal remarcar l’aparició de joves creadors que regeneren l’espectre artístic de la ciutat.

    • Altres col·leccions

      • Mobiliari i arts decoratives

        8-altres-coleccionsEl Museu d'Art de Sabadell compta entre el seu fons d'un nombre d'artefactes que conformen una estimable col·lecció d'arts decoratives. Artefactes que en la seva mateixa etimologia, "fets amb art", tenen la justificació de trobar-se  a la seu del Museu d’Art de Sabadell, que és la Casa-fàbrica Turull.

        Les peces que composen la col·lecció d'arts decoratives són essencialment mobles i objectes decoratius propis del segle XIX, així com una petita mostra d'objectes dels segles XVII i XVIII. També formen part d'aquesta col·lecció el mobiliari i objectes de la primera meitat del segle XX, que conformaven el despatx de treball del poeta Pere Quart, entre algun altre exemple.

        El total de la col·lecció estaria amb uns 800 objectes, alguns en exposició i d’altres conservats a les sales de reserva.

      • Autors forans

        Els museus, si no són de nova planta, fills d’una metòdica planificació, neixen i es formen amb aportacions dispars i heterogènies, fruit  de les particulars circumstàncies històriques de la comunitat a la què pertanyen.

        El resultat solen ser col·leccions miscel·lànies, sempre dintre d’unes especialitats centrals, que en certa manera vénen a ser com radiogradies fragmentàries de la comunitat que els ha creat; i és el fet de ser un reflex d’aquesta societat concreta el que els dóna una unitat i una raó de ser.

        Sabadell, ciutat que genera una notable escola pictòrica amb vida pròpia des del segle XIX, té també al seu museu una variada representació, a voltes molt important, d’obres d'artistes  d’altres orígens, destaquem particularment algunes del periode modernista i noucentista català.

         

        LLegiu més: LES COL·LECCIONS DEL MUSEU D'ART EN EL SEU MARC HISTÒRIC I ARTÍSTIC, per Francesc Fontbona

  • Serveis

  • Jugar per aprendre