DE L'OBLIT A LA REVOLTA. DEESSES INVISIBLES

Del 30 de maig al 9 de juliol del 2023.

Inauguració, dimarts, 30 de maig a les 19h.

Al Museu d'Art

Organitzada pel Museu d'Art de Cerdanyola i la Generalitat de Catalunya.

Col.labora: Museu d'Art de Sabadell.

De l’Oblit a la Revolta és una exposició que planteja la reivindicació de diverses dones que van estar vinculades a la creació artística (escultores, model, pintores, muntadora de cinema,...) i que van sre invisibilitzades o a les quals no se’ls va permetre l’accés a l’art oficial. La mostra trenca les barreres establertes i les d’àmbit més íntim, dels gèneres i les jerarquies artístiques, precisament per què a les dones sovint se les va enclaustrar en les mal anomenades “arts menors”.

L’art contemporani exerceix de mediador i diverses artistes actuals vinculades al territori reivindiquen les figures de les seves predecessores que van ser llavor en la seva lluita, sovint silenciosa, tot convertint les seves vides en les autèntiques obres d’art de l’exposició.

I la mitologia, a través de la revolta de deesses i figures mitològiques “secundàries” associades als grans herois i deus olímpics, ens traça un fil conductor que ha anat teixint la nostra cultura i identitat. La tria d’una deessa de la mitologia clàssica ens fa palès com ja des dels inicis la nostra cultura ha estat plantejada d’una manera patriarcal i que les dones, malgrat el seu paper determinant, han estat infravalorades i relegades a un lloc secundari però no per això menys destacat.

El fil de la nostra història parteix del món clàssic i a través de la dona reivindicada arriba fina a la contemporaneïtat on una artista treballa i crea una obra que mostra el paper de la dona oblidada.

La mostra neix amb un ànima itinerant i amb la voluntat de redescobrir a cada ciutat on s’exhibeix una de les dones que van quedar ocultes, invisibilitzades o van haver de conduir la seva creativitat cap a tasques considerades menors. Un petit homenatge a cada lloc a totes les dones que han patit la mateixa situació a partir de la mediació d’artistes contemporànies del territori.

Aquesta exposició vol homenatjar totes aquelles dones que van poder fer la seva feina amb alts nivells de competència però sense obtenir reconeixement, a aquelles que van quedar ocultes rere l’anonimat d’un taller o d’una signatura silenciada, aquelles que van sentir la pulsió de l’art però que la van haver de soterrar sota els condicionants que els venien imposats per la societat.

Per la presentació de l’exposició a Sabadell s’ha incorporat la figura de Anita Figueras Creuheras, tot reivindicant la seva faceta com a fotògrafa, en diàleg amb l’artista contemporània Anna Llimós Vidal.